Wednesday 17 August 2011

pernikahan itu ..



“Berbicara mengenai visi pernikahan, visi pernikahan itu adalah visi da'wah. Sehingga apabila visi pernikahan telah menjadi visi da'wah, apapun masalah yang tengah dihadapi oleh keluarga kita, masalah itu tidaklah terlalu besar bila dibandingkan dengan masalah umat. Maka keluarga itu tidak akan memperumit masalah-masalah kecil.” 



itulah cara manusia hebat memandang sebuah pernikahan. hidupnya untuk ummah, maka perkahwinannya juga untuk ummah! tiada masa untuk melayan sebuah tangisan saat berpisah dengan zauj, saat berjauhan inshaallah. kata2 inilah jua yg menjadi motivasi untuk kita, para akhawat muda setahun jagung yang baru bertatih di jalan ini. tidak mustahil untuk kita memahami perkara ini sebagaima ia difahami oleh generasi qudama' yg telah menunjukkan caranya.. subhanallah!! jom kia berusaha!! 
  
soal wartawan lagi... pada dia, sebuah figuritas hebat, ustazah Yoyoh Yusrah





“Bagaimana dengan menunda pernikahan?”

“Ternyata apabila menunda pernikahan, maka akan menunda kelahiran dan kebangkitan umat, menunda pernikahan akan menghambat pertumbuhan atau penambahan umat-umat yang berkualitas. Bukankah Rasul senang dengan umat yang banyak dan berkualitas. Dan bukankah kita rindu dengan lahirnya kembali kepemimpinan Islam dan Islam menjadi soko guru seluruh alam ?”


lantas tiada masa sebenarnya untuk kita masih berpangku tangan, membelek album2 walimah dan melayan pertanyaan2 'eh hang honeymoon katne eh?'.. =p sebabnya, tiada istilah honeymoon dlm kehidupan perkahwinanku..ke canne? 




yuk berusaha!!! inilah figur hebat yg telah menununjukkan cara (ibarat kata saiyid Qutb- kita adalah golongan yang bersenambung dengan golongan mulia yang memahami tuntutan dakwah, merasai setiap mehnah. melihat mereka, kita sudah dapat mnegagak akan buah ujian yang bakal kita terima kelak- bahawa mereka yg melalui jalan ini akan melihat 'future'nye, kerna jalan ini merupakan sunnatullah bagi yang mengikutinya) 


hanya yang merasai kemanisan chupa chups boleh menceritakan bestnye apabila dapat mengulumnya sehingga habis. begitulah tarbiyah dan sunnatullah jalan ini... hanya mereka yang bergelumang dengannya yang akan benar2 memahami sisi-sisinya.. berusaha yuk!!  




jom tingkatkan amal kita!!! demi mardhatillah!!!

sedut di sini

No comments:

Post a Comment