Tuesday 19 March 2013

part of tarbiyyah


Boleh saudari kongsikan sedikit tips belajar berkesan?
  1. Tidur awal dan bangun awal. Belajar diawal pagi lebih berkesan.
  2. Mempersiapkan diri sebelum hadir ke kelas. Selaklah buku dengan tajuk-tajuk yang akan diajar hari berkenaan supaya mendapat gambaran awal.
  3. Bertanya soalan dalam kelas jika mempunyai kemusykilan.
  4. Buat nota- mind mapping
  5. Jika study group, bincanglah dan jangan lakukan ianya seperti kelas. Buat perbentangan yang menarik seperti video supaya mudah difahami dan jelas.
  6. Aromaterapi sebagai perangsang minda.
  7. Optimumkan masa, belajar dalam bilik yang selesa.
  8. Fokus, gunakan meja dan kerusi bukan katil dan sebagainya.
  9. Hafal quran dapat menguatkan ingatan.
  10.  Faham sebelum hafal. Baca sebanyaknya dapat membantu.
  11. Jangan belajar mengikut mood.
Bagaimanakah saudari mengimbangkan antaran dakwah, tarbiyyah dan pelajaran?
Sebagai seorang da’ie dan pelajar, saya telah memperuntukkan waktu untuk semua pekara yang saya lakukan. Ketika sesi pelajaran dalam kelas, saya akan memberi tumpuan sepenuhnya. Selain waktu kelas, saya akan menyelesaikan pekara dan tugasan lain seperti ziarah mad’u, usrah, dan lain-lain. Pendapat saya tentang masa, kita perlulah mengisinya dengan sebaik-baiknya dan perlulah proaktif dalam mencari masa jika rasa kesuntukkan masa.

sedut dari sini

No comments:

Post a Comment